Tabor tramwajowy


Wagony tramwajowe liniowe


Wagony 105Na (zmodernizowane)

105N i pochodne

Wagony typów 105N i pochodnych (105Na, 105Np, 105N2k/2000) są najliczniejszą grupą pojazdów szynowych eksploatowanych w Szczecinie. Zostały wyprodukowane przez chorzowski Konstal. Charakteryzują się dużymi powierzchniami przeszklonymi (np. wysokie okna), a także kanciastą sylwetką, jakże odmienną od wcześniej budowanych przegubowych wagonów typu 102Na. Pierwsze wozy typu 105N dotarły do Szczecina w 1975 roku.
Więcej...




Wagony KT4Dt

KT4Dt

Na przełomie kwietnia i maja 2006 roku testowano w Szczecinie dwa berlińskie wagony Tatra KT4Dt (nr 7023 i nr 7046), zmodernizowane w 1994 roku w zakładach Bautzen. Po zakończeniu testów zdecydowano się zakupić dla Szczecina wagony tego typu. Od października 2006 roku do stycznia 2007 roku z Berlina do Szczecina dostarczono 21 wagonów Tatra KT4Dt. Kolejna transza „przegubów” przybyła między kwietniem a sierpniem 2010 roku. Było to 11 sztuk.
Więcej...




Wagon T6A2D

T6A2D

Tatra T6A2D to tramwaj wysokopodłogowy, wytwarzany w różnych odmianach począwszy od 1985 roku w zakładach w Pradze. Tramwaje tego typu były eksploatowane przez kilkanaście lat w wielu niemieckich miastach. Do 1996 roku zmodernizowano wszystkie berlińskie wagony, którymi możemy podróżować teraz po Szczecinie. Kupiliśmy je w dwóch transzach. Najpierw 32 sztuki na przełomie 2007 i 2008 roku, a następnie 22 w 2010 roku.
Więcej...




Wagon 120NaS

120NaS

Tramwaje niskopodłogowe znano dotychczas w Szczecinie jedynie z testów, które odbyły się w 2001 roku. Dopiero w 2010 roku zamówiono 6 sztuk wagonów niskopodłogowych produkcji bydgoskiej Pesy. Pojazdy te zostały oznaczone symbolem 120NaS i nazwane Swingami. Pierwszy taki tramwaj zjechał z lawety na szczecińskie torowisko 13 listopada 2010 roku. Do 9 marca 2011 roku dostarczono wszystkie zamówione egzemplarze.
Więcej...




Wagony tramwajowe gospodarcze


Wagon Bremen - pług wirnikowy

Bremen, Dessau, Niesky

Do wagonów gospodarczych o przedwojennym rodowodzie należą 2 pługi wirnikowe Bremen, 2 solarki doczepne Bremen oraz 2 lorki towarowe zbudowane na podwoziach wagonów Dessau i Niesky (prawdopodobnie). Wszystkie były wagonami liniowymi do końca lat 60. Pługi i solarki zostały uratowane przed pocięciem na złom w czerwcu 2008 roku i stały się własnością Muzeum Techniki i Komunikacji. Jeden pług oraz jedna solarka zostały poddane zabiegom konserwacyjnym, odpowiednio w 2009 i 2010 roku. Stanowią elementy wystawy głównej Muzeum. Kolejne dwa oczekują na remont, zabezpieczone przed dalszą degradacją.




Wagon - szlifierka

N i pochodne

Wagony rodziny N zdecydowanie dominują wśród pojazdów technicznych. Są wśród nich pługi lemieszowe i wirnikowe, piaskarki, szlifierka oraz HDS (hydrauliczny dźwig samobieżny). Niektóre z nich zostały zachowane na pojazdy historyczne i poddane konserwacji. Stało się tak z wagonem N 036, a szlifierka 024 również ocaleje przed zniszczeniem.




Wagon 105Na - nauka jazdy

105Na

Jedynym „szybkobieżnym” wagonem gospodarczym była przez wiele lat nauka jazdy 105Na 011, przebudowana w 1999 roku z wagonu liniowego. W roku 2011 partnerem do składu stał się wagon 105Na 012 (ex solowy 752).



Wagony historyczne
Powrót do strony głównej serwisu

Dział redaguje: Paweł Pieńkowski
Współpraca: Adam Kołacz, Remigiusz Grochowiak, Olaf Skrzymowski, Kajetan Szmuciński