Wagony KT4Dt 101+102, Gumieńce
Skład wagonów Tatra KT4Dt 101+102 po raz pierwszy na linii, Gumieńce, 10.11.2006
fot. R. Łubiński
Tatra KT4Dt
Lata produkcji1983-87
Długość18110 mm
Szerokość2180 mm
Masa własna20,50 t (oryginalnie), 22,15 t (po modernizacji)
Układ osiB'0B'0
Moc silników4 · 45 kW
Miejsca siedzące33
Miejsca stojące132

W 1959 roku wyprodukowano w Bremie pierwszy tzw. „krótki wagon przegubowy”. Na przełomie lat 1972/1973 w Czechosłowacji wyprodukowano dwa prototypy wagonu Tatra KT4D. W celu obniżenia kosztów obsługi wozów zaczęto wdrażać budowę tramwaju Tatra KT4Dt, posiadającego tyrystorowy rozruch. W 1982 roku wyprodukowano dwa prototypy KT4Dt. W roku 1983 zaczęto produkować je seryjnie i do 1987 roku dostarczono wszystkie 99 sztuk do Berlina, który do roku 2006 był jedynym miastem na świecie posiadającym typ KT4Dt. W 1993 roku pierwsze KT4Dt pojechały na gruntowną modernizację do zakładów Bautzen.

Na przełomie kwietnia i maja 2006 roku testowano w Szczecinie dwa berlińskie wagony Tatra KT4Dt (nr 7023 i nr 7046), zmodernizowane w 1994 roku w zakładach Bautzen. Po zakończeniu testów zdecydowano się zakupić dla Szczecina wagony tego typu. Od października 2006 roku do stycznia 2007 roku z Berlina do Szczecina dostarczono 21 wagonów Tatra KT4Dt. Kolejna transza „przegubów” przybyła między kwietniem a sierpniem 2010 roku. Było to 11 sztuk. Z powodu wysokich kosztów części zamiennych do aparatury, w październiku 2009 roku rozpoczęto prace nad modernizacją wagonów KT4Dt. Dwa pierwsze odświeżone wagony wyjechały na linie w początkach 2011 roku, w ciągu dwóch kolejnych lat planuje się modernizację jeszcze 18 „katówek”.


Powrót do podstrony "Tabor tramwajowy"
Powrót do strony głównej serwisu