San H100 na terenie Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica", 25.11.2006
fot. R. Łubiński
San H100
Rok produkcji1968
Długość8,70 m
Szerokość2,50 m
Wysokość2,71 m (z bagażnikiem 3,05 m)
Masa własna6000 kg
Ilość wejść2
Ilość miejsc siedzących33
Ilość miejsc ogółem41
Ilość osi2
Rozstaw osi4,53 m
SilnikS-530 A1A
Pojemność silnika6,231 dm3
Moc silnika73,6 kW (100 KM)
Skrzynia biegówpięciobiegowa
Prędkość maksymalna75 km/h

San H100 był całkowicie polską konstrukcją. Autobusy te, będące następcami wcześniej produkowanych modeli Sana, zaczęto produkować w Sanockiej Fabryce Autobusów w 1967 roku. Powstawały w dwóch wersjach: międzymiastowej - z drzwiami otwieranymi ręcznie (wersja H100A) oraz miejskiej - z drzwiami otwieranymi mechanicznie (wersja H100B). Autobusy San H100 w wersji miejskiej zaczęły wozić szczecińskich pasażerów od grudnia 1968 roku, kiedy to przybyło do Szczecina pierwsze 16 sztuk tych autobusów. W 1969 roku przybyło następne 10 autobusów, a od czerwca 1970 roku jeździło już po Szczecinie 39 Sanów H100B, oznaczonych numerami taborowymi od 29 do 67. W połowie lat 70. ub. wieku zaczęto wycofywać je ze szczecińskiej komunikacji miejskiej i kierować do obsługi linii miejskich w Stargardzie Szczecińskim oraz Świnoujściu.

Zachowany autobus wyprodukowany został w 1968 roku i jest w wersji międzymiastowej. W styczniu 2003 roku STMKM sprowadziło go do Szczecina ze złomowiska w Krzyżu Wielkopolskim. W maju 2003 roku autobus został przetransportowany do fabryki autobusów Autosan S.A. w Sanoku, która nieodpłatnie wykonała remont kapitalny nadwozia oraz wnętrza autobusu. W kwietniu 2005 roku autobus został przetransportowany z Sanoka do Starachowic, do znajdującego się tam oddziału firmy MAN-STAR Trucks & Buses Sp. z o.o., która nieodpłatnie wykonała remont kapitalny oraz niezbędną rekonstrukcję układu napędowego. Po zakończeniu remontu w Starachowicach, w marcu 2006 roku wyremontowany autobus został przetransportowany do Szczecina, na teren bazy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”, gdzie stacjonował trzy lata wcześniej. Po powrocie autobusu do Szczecina, SPA Klonowica nieodpłatnie dokończyło rekonstrukcję deski rozdzielczej oraz odnowiło fotel kierowcy. By zapewnić godne warunki przechowywania i umożliwić dostępność dla zainteresowanych obejrzeniem pojazdu, w 2010 roku STMKM umieściło autobus San H-100 w depozycie Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, co umożliwiło jego obecność od 20.10.2010 r. na wystawie stałej.

Wciąż jednak zostały jeszcze do wykonania w szczecińskim autobusie San H100 niektóre prace wykończeniowe.

Jeśli możecie nas wspomóc poprzez przekazanie 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego jaką jest STMKM pod numerem KRS 0000168933, będziemy ogromnie wdzięczni.

Więcej na stronie: Ratujemy autobus San H100!

Tekst: Robert Łubiński


Uratowany San H100 w zajezdni SPA Klonowica. 2.02.2003, fot. R. Łubiński.
Uratowany San H100 w zajezdni SPA Klonowica. 2.02.2003, fot. R. Łubiński.
Odjazd autobusu ze stacji Stobno Szczecińskie do Sanoka. 23.05.2003, fot. R. Łubiński.
Podczas remontu w fabryce autobusów Autosan S.A. w Sanoku. 23.09.2003, fot. R. Łubiński.
Podczas remontu w fabryce autobusów Autosan S.A. w Sanoku. 23.09.2003, fot. R. Łubiński.
Odjazd autobusu z Sanoka do Starachowic. 7.04.2005, fot. A. Kołacz.
Powrót autobusu ze Starachowic do SPA Klonowica. 3.03.2006, fot. R. Łubiński.
Festyn "Pod Platanami". Jasne Błonia, 28.05.2006, fot. R. Łubiński.
Widok wnętrza autobusu. Jasne Błonia, 28.05.2006, fot. R. Łubiński.
Obchody 80 lat komunikacji autobusowej w Szczecinie. Muzeum Techniki i Komunikacji, 23.08.2008, fot. K. Stochmal.

Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu