Renault PR-100
Renault PR-100, Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, 8.04.2006
fot. R. Łubiński
Renault PR-100
Rok produkcji1980
Długość11,23 m
Szerokość2,50 m
Wysokość2,90 m
Masa własna8300 kg
Dopuszczalna masa całkowita15400 kg
Ilość wejść2
Ilość miejsc siedzących29
Ilość miejsc ogółem97
Ilość osi2
Rozstaw osi5,60 m
SilnikBerliet V800
Pojemność silnika8,82 dm3
Moc silnika125 kW (170 KM)
Skrzynia biegówpięciobiegowa
Prędkość maksymalna70,7 km/h

Pierwsze i jedyne trzy autobusy marki Jelcz-Berliet PR-100 dotarły do Szczecina w 1973 roku, a zatem niecałe pół roku po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Jelczu. Trudno dziś dociekać, co zaważyło na tym, iż w czasach, gdy faworyzowana komunikacja miejska w stolicy otrzymywała najnowsze pojazdy, zdecydowano się przydzielić te autobusy dla Szczecina. Faktem jednak jest to, że autobusy do naszego miasta trafiły i zostały skierowane do jedynej istniejącej wówczas zajezdni na Klonowica. Kursowały głównie na liniach w lewobrzeżnej części miasta. Wozy PR-100 kursowały stosunkowo krótko, bo tylko do 1977 roku, kiedy to zostały zastąpione ulepszoną wersją Jelcz PR-100U.

Zachowany autobus Renault PR-100 został przekazany naszemu Towarzystwu przez MZK Piła. Choć został on wyprodukowany w 1980 roku we Francji, tylko w niewielu szczegółach różni się od wersji, która na licencji Berlieta (będącego częścią Renault) była produkowana w Jelczu. Autobus w grudniu 2001 roku przyjechał z Piły o własnych siłach i od tamtej pory stał nieużywany w bazie Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Policach, skąd w lipcu 2004 roku został przetransportowany do jednego z magazynów na terenie portu szczecińskiego, gdzie znalazł tymczasowe schronienie, natomiast w kwietniu 2006 roku został przewieziony z portu na teren dawnej zajezdni tramwajowej Niemierzyn, gdzie od dnia 1.01.2006 r. funkcjonuje Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. W 2010 roku STMKM przekazało autobus Renault PR-100 do Muzeum.


Renault PR-100 przybył do portuRenault PR-100 holowany przez wóz techniczny SPPK Police za chwilę wjedzie do magazynu na terenie szczecińskiego portu. 17.07.2004, fot. R. Łubiński.
załadunek Renault PR-100 na lawetę w porcieRenault PR-100 w trakcie załadunku na lawetę podczas transportu z portu na Niemierzyn. Port, 8.04.2006, fot. R. Łubiński.
Renault PR-100 już na NiemierzynieRenault PR-100 po przyjeździe na teren Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie; w tle hala główna dawnej zajezdni tramwajowej Niemierzyn. 8.04.2006, fot. R. Łubiński.


Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu