Nysa 501 wkrótce po przybyciu na Niemierzyn
Nysa 501 w hali remontowej dawnej zajezdni Niemierzyn.
Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, 10.12.2006
fot. R. Łubiński
Nysa 501
Rok produkcji1963
Długość4400 mm
Wysokość1955 mm
Masa własna1500 kg
Ilość miejsc9
Rozstaw osi2700 mm
SilnikM-20
Pojemność silnika2120 cm3
Moc silnika36,8 kW (50 KM)
Skrzynia biegówtrójwałkowa o trzech przełożeniach
Prędkość maksymalna90 km/h

Mikrobusy Nysa 501 w latach 1968-1981 obsługiwały w Szczecinie linię mikrobusową oznaczoną jako "M" lub "MB" z ulicy Wyszyńskiego na Wyspę Pucką (obecna linia autobusowa 52). Przez trzy miesiące w 1968 r. kursowały także nocą ze Śródmieścia do Dąbia i Klucza. Dopiero po obniżeniu jezdni ulicy Kanał Parnicki pod wiaduktem kolejowym mikrobusy zostały zastąpione autobusami Jelcz 080.

Pozyskany przez STMKM egzemplarz został wyprodukowany w 1963 roku i mimo sędziwego wieku wciąż jest sprawny. Mikrobus został przez STMKM zakupiony we wrześniu 2002 roku w miejscowości Lubczyna k. Szczecina, skąd po zakupie przyjechał o własnych siłach do bazy Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Policach, gdzie następnie stacjonował. Po wykonanych w kolejnych latach pracach remontowych (m. in. w Centralnych Warsztatach przy ul. Klonowica), w których odnowiono przede wszystkim elementy konstrukcyjne i poszycie mikrobusu, pojazd w grudniu 2006 roku trafił na teren powstającego Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. W 2010 roku STMKM przekazało mikrobus do Muzeum, gdzie stał się elementem wystawy stałej.


Nysa 501 jeszcze w starym malowaniuMikrobus Nysa 501 tuż po przyjeździe z Lubczyny do Szczecina. Basen Górniczy, 29.09.2002, fot. R. Łubiński.
Nysa na obchodach 125-lecia komunikacji miejskiej w SzczecinieNysa 501 podczas wystawy z okazji obchodów 125-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie. SPA "Klonowica", 21.08.2004, fot. J. Kalicki.


Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu