Wagon Bremen na trasie linii turystycznej 0, ul. Jana z Kolna, 26.08.2001
fot. O. Skrzymowski
Bremen (144)
Rok produkcji1926
Eksploatacja:
  05.1926 - 30.11.1967wagon liniowy 144
  29.11.1969 - 18.04.1995wagon gospodarczy XI''
  od 18.04.1995wagon historyczny 144
Długość8900 mm
Szerokość2150 mm
Masa11,1 t
Układ osiB0
Moc silników2 · 45 kW
Miejsca siedzące20
Miejsca stojące23

W latach 1925-1926 do Szczecina dostarczono 40 wagonów silnikowych i 10 doczepnych typu Dessau. Prawdopodobnie 30 z 40 wagonów silnikowych zostało wyprodukowanych w fabryce Nordwaggon w Bremie i oznaczane były jako typ Bremen. Poszczególne serie różniły się niewielkimi szczegółami, wagony o numerach od 133 do 152, wyprodukowane w 1926 roku, posiadały początkowo rolkowe odbieraki prądu. Były także nieco dłuższe i szersze od wagonów z 1925 roku.

Pod koniec 1945 roku 4 wagony z tej serii sprzedano do Poznania. Pozostałe kursowały liniowo do drugiej połowy lat 60. Większość z nich przekwalifikowano następnie na pojazdy gospodarcze. Wagon 144 został przebudowany na pług wirnikowy. W 1995 roku, przed obchodami 50 lecia komunikacji miejskiej w polskim Szczecinie, zapadła decyzja o odbudowie wagonu z przeznaczeniem na historyczny. W celu odtworzenia brakującej części jednego pomostu wykorzystano przeznaczoną do złomowania solarkę typu Dessau o numerze XXX. Prace nad odbudową przerwano z powodu braku środków finansowych. Dopiero w 2001 roku udało się pozyskać sponsorów i w kwietniu Centralne Warsztaty Sp. z o.o. rozpoczęły remont. Wagon oddano do użytku 6.07.2001 roku.

Przez kilka lat Bremen pojawiał się na linii turystycznej i komercyjnych wynajmach, z czasem jednak coraz rzadziej. Okazją do przejechania się nim były tylko Dni Otwarte Zajezdni Pogodno, kiedy to wagon jeździł dookoła zajezdni. 6 października 2010 roku został przekazany w 3-letni depozyt do Muzeum Techniki i Komunikacji, gdzie stanowi niezwykle chętnie odwiedzany element wystawy stałej.


Przed remontem. Wagony 001 i 144 zmierzają w kierunku Centralnych Warsztatów. 17.01.2001, fot. O. Skrzymowski.
Faktycznie remont rozpoczął się dopiero w kwietniu. Dzięki uprzejmości kierownictwa Centralnych Warsztatów mogliśmy dokumentować postępy w pracach.
Stan z 22.05.2001, fot. O. Skrzymowski.
Trzy tygodnie później - 12.06.2001, fot. O. Skrzymowski.
Wygląd wnętrza z dnia 12.06.2001, fot. O. Skrzymowski.
Dzień przed oficjalną prezentacją - 05.07.2001, fot. T. Tokarzewski.

Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu