Wagony 4N1+4ND1 293''+343, ul. Potulicka
Skład 4N1+4ND1 293''+343 na imprezie z okazji 10. rocznicy likwidacji linii 10, 08.09.2002
fot. O. Skrzymowski
4ND1 (343)
Rok produkcji1958
Eksploatacja:
21.03.1958-04.11.1996wagon liniowy 343
od 25.02.2000wagon historyczny 343
Długość10400 mm
Szerokość2167 mm
Masa10 t
Układ osi2'
Miejsca siedzące18 (oryginalnie 16)
Miejsca stojące77

W 1948 roku rozpoczęto produkcję wagonów doczepnych serii ND, a od 1956 roku budowano ich unowocześnioną wersję - 4ND. Pierwsze doczepy ND trafiły do Szczecina w 1955 roku, a 4ND rok później. Od końca 1957 roku produkowano lekko zmodyfikowany typ 4ND1. W 1958 roku Szczecin otrzymał 10 wozów tego typu, oznaczonych numerami 338-347.

Podobnie jak wagony silnikowe, także doczepy w czasie swojej eksploatacji były stopniowo modernizowane. Do 1996 roku nie dotrwał żaden wagon typu ND w oryginalnej postaci. Ostatnie wozy (4)ND kursowały na linii 3 w niedzielę 3 listopada 1996. Przez krótki czas można było je spotkać jeszcze na dodatkach meczowych. Potem zachowane jeszcze wagony odstawiono. Część z nich została sprzedana do Warszawy, część skasowana. W 1999 roku wagon 343 został wybrany do zachowania na historyczny. Na paradzie z okazji 120-lecia komunikacji miejskiej jechał w malowaniu pamiętającym czas eksploatacji liniowej, w składzie z wagonem 4N1 248. Następna okazja do wykorzystania go przyszła dopiero w 2001 roku. W kwietniu został na nowo pomalowany, a w lipcu połączono go w skład z wagonem 293''. W takim zestawie pojawia się na linii turystycznej oraz na imprezach i wynajmach.

Do dnia 22.03.2004 r. zachowany był także drugi wagon tego typu - 365. Wagon miał być docelowo przebudowany na dwukierunkowy, jako doczepa głównie do wagonu 4N 216, jednakże decyzją MZK został skasowany.



Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu