Wagon 286 w hali remontowej
Wagon 286 dwa tygodnie po zmianie miejsca pobytu, d. zajezdnia Niemierzyn, 15.01.2006
fot. R. Łubiński
4N1 (286)
Rok produkcji: 1962
Eksploatacja:
  28.02.1962 - 2.12.1996 wagon liniowy 286
  2.12.1996 - ok. 1997 wagon gospodarczy (dodatek meczowy)
  ok. 1997 - 2005 wagon odstawiony, niesprawny
  od 2005 wagon historyczny (w trakcie odbudowy)
Długość - 10400 mm
Szerokość - 2167 mm
Masa - 14 t
Układ osi - B'0
Moc silników - 2 · 60 kW
Miejsca siedzące - 18 (oryginalnie 16)
Miejsca stojące - 66

Wagon 4N1 286 wyprodukowany przez chorzowski Konstal w 1962 roku, należał do ostatniej, 7-wagonowej partii wagonów rodziny N, dostarczonych do Szczecina (numery taborowe 281-287). Sześć z tych wagonów przydzielono do zajezdni Niemierzyn (numery 281-286), a jeden wagon (nr 287) trafił do zajezdni Golęcin.

W okresie od marca do maja 1966 roku wagon przeszedł pierwszy remont kapitalny, podczas którego wprowadzono następujące zmiany: przeróbka łożysk osiowych ze ślizgowych na toczne i odprowadzenie ścieków dachowych przez rury wewnątrz wozu. W dniu 4.12.1967 r. wagon uległ zderzeniu z tramwajem linii 2 (najechanie na skład N 129 + 4ND1 354 na al. Wyzwolenia, przy ul. Rayskiego). Drugi remont kapitalny, przeprowadzony w październiku i listopadzie 1970 roku, pozostawił wagon bez zmian. W dniu 10.11.1972 r. doszło do bocznego zderzenia z tramwajem linii 3 (wóz 4N 298) przy zajezdni Niemierzyn. Oba wydarzenia pozostawiły do dziś widoczne skutki.

Trzeci remont kapitalny, który trwał we wrześniu i październiku 1975 roku, przyniósł następujące zmiany:

W latach 1975-76 wagon był eksploatowany w zajezdni Golęcin. W marcu 1980 roku zamontowano samochodowy fotel dla motorniczego. Czwarty remont kapitalny, trwający od marca do maja 1982 roku, przyniósł następujące zmiany: przestawiono o 90 stopni nastawnik - na lewą ścianę pomostu i zamontowano dodatkową, ochronną płytę azbestową pod wyłącznik nadmiarowo-prądowy. W sierpniu 1984 roku zabudowano kabinę dla motorniczego. Piąty remont kapitalny odbywał się od czerwca do października 1990 roku - wykonano wtedy dodatkowy stopień wejściowy dla niepełnosprawnych na pomoście B (tylne wejście do wagonu).

Wagon był w eksploatacji liniowej do dnia 2.12.1996 r. (wycofanie ostatnich wagonów z rodziny N). Potem niekiedy służył jeszcze jako tzw. "dodatek meczowy" (przewozy specjalne podczas meczów piłkarskich).

Wagon podczas swojej całej eksploatacji przejechał ok. 1 700 000 km. Uratowany został przed pocięciem na złom i zachowany na historyczny, z przeznaczeniem do odbudowy na dwukierunkowy wagon doczepny typu 4ND1, jako doczepa do odbudowanego wcześniej dwukierunkowego wagonu silnikowego nr 216N. W nocy 27-28.12.2005 r. wagon został przetransportowany z zajezdni Pogodno do dawnej zajezdni Niemierzyn, na teren Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, gdzie następnie członkowie STMKM własnymi siłami prowadzili prace remontowo-konserwacyjne wagonu, w ramach rozpoczętego remontu kapitalnego. W dniu 13.03.2007 r. wagon został przetransportowany z terenu dawnej zajezdni Niemierzyn do Wydziału Napraw Taboru Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Klonowica, w celu kontynuacji remontu.

W ramach środków uzyskanych z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, w 2010 roku przeznaczono 5 000 zł brutto na prace przy wagonie, zlecone Tramwajom Szczecińskim Sp. z o.o. Polegały one na odbudowie stopni wejściowych po lewej stronie wagonu i wzmocnieniu głównych słupków pudła. Dzięki temu wagon stał się znów dwukierunkowy i dokonał się kolejny krok na drodze jego rekonstrukcji.

Tekst: Mirosław Janiak, Konrad Stachura


Wagon 286 w czasie remontu (02.04.2006)Prace konserwacyjne na terenie dawnej zajezdni Niemierzyn. 02.04.2006, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (02.04.2006)Widok drugiej strony wagonu. 02.04.2006, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (15.07.2006)Wkrótce po zdjęciu poszycia zewnętrznego. 15.07.2006, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (15.07.2006)Widok drugiej strony wagonu. 15.07.2006, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (11.03.2007)Wygląd wagonu na krótko przed transportem z Niemierzyna na Klonowica. 11.03.2007, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (11.03.2007)Widok drugiej strony wagonu. 11.03.2007, fot. R. Łubiński.
Wagon 286 w czasie remontu (2.03.2010)Wymieniony kątownik biegnący wzdłuż ściany pudła wagonu. 2.03.2010, fot. K. Stachura.
Wagon 286 w czasie remontu (14.06.2010)Wymienione wzmocnienie fartucha z przodu wagonu. 14.06.2010, fot. K. Stachura.
Wagon 286 w czasie remontu (2.03.2010)Odbudowany główny słupek pudła wagonu - pierwszy po lewej stronie. 2.03.2010, fot. K. Stachura.
Wagon 286 w czasie remontu (14.06.2010)Odbudowany główny słupek pudła wagonu - pierwszy po prawej stronie. 14.06.2010, fot. K. Stachura.
Wagon 286 w czasie remontu (14.06.2010)Pierwszy stopień z lewej strony wagonu. 14.06.2010, fot. K. Stachura.
Wagon 286 w czasie remontu (14.06.2010)Drugi stopień z lewej strony wagonu. 14.06.2010, fot. K. Stachura.


Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu