Przywrócone do (prawie) oryginalnego wyglądu wagony 105N 720+701, Brama Portowa, 30.06.2002
fot. O. Skrzymowski
105N
Lata produkcji1973 - 1979
Długość13500 mm
Szerokość2400 mm
Masa16,5 t
Układ osiB'0B'0
Moc silników4 · 40 kW
Miejsca siedzące20
Miejsca stojące105

Wagony typu 105N i pochodnych typów przez wiele lat były najliczniejszą grupą pojazdów szynowych eksploatowanych w Szczecinie. Zostały wyprodukowane przez chorzowski Konstal. Charakteryzują się dużymi powierzchniami przeszklonymi (np. wysokie okna), a także kanciastą sylwetką, jakże odmienną od wcześniej budowanych przegubowych wagonów typu 102Na. Pierwsze wozy typu 105N dotarły do Szczecina w 1975 roku. W 1999 roku, z inicjatywy STMKM, wagonom 701 z 1978 roku i 720 z 1979 roku, które w trakcie wieloletniej eksploatacji zostały już upodobnione do wagonów serii 105Na, przywrócono wygląd zbliżony do pierwszych wagonów tego typu w Polsce, odtwarzając charakterystyczne niewielkie szyby (tzw. "szybki") nad drzwiami oraz w kabinie motorniczego, a także malując wagony w czerwono-kremowe barwy zbliżone do oryginalnych. Odtąd kursujący nadal liniowo skład 105N 720+701 nosił jednocześnie cechy składu wagonów historycznych. Z racji rzucających się w oczy dodatkowych "szybek", skład ten potocznie określany jest "szybkowcem". W 2003 roku oba wagony otrzymały statyczne przetwornice, a w 2007 roku wymieniono im m.in. poszycie i usunięto klasyczne listwy na burtach. Po kolejnych kilku latach wagony zostały odstawione i częściowo zdekompletowane, a ich dalszy los był coraz bardziej niepewny. Pod koniec 2017 roku spółka Tramwaje Szczecińskie wystawiła wagony 701 i 720 na sprzedaż po cenie złomu, do sprzedaży na szczęście nie doszło. We wrześniu 2018 roku wagony 105N 701 i 720 zostały wpisane do Rejestru Zabytków Ruchomych Techniki.


Powrót do podstrony "Tabor historyczny"
Powrót do strony głównej serwisu