Tabor autobusowy


Autobusy liniowe


Autobus Jelcz 120M

Jelcz 120M, 120MM/1, L120

Te średniopodłogowe autobusy są kontynuacją serii PR-110, produkowaną od 1990 roku. Spośród licznych odmian, w szczecińskich i polickich spółkach autobusowych przed 15 lat znaleźć można było trzy: 120M z 1994 roku (SPAK, 1401-1416), 120M z lat 1996/97 (SPPK, 3004-3010) oraz zewnętrznie bardzo podobne do nich 120MM/1 z 1997 roku (SPAD, 2740-2750). Ich wycofywanie zaczęło się w 2007 roku po licznych kontrolach Inspekcji Transportu Drogowego, a następnie po dostawach autobusów używanych i fabrycznie nowych do spółek. Obecnie pozostał jeden Jelcz 120M o numerze 1410, w lewobrzeżnej spółce autobusowej SPA „Klonowica”.




Autobus Volvo B10MA z pierwszej dostawy

Volvo B10MA

Wysokopodłogowe, przegubowe autobusy, trafiły do Szczecina w dwóch dostawach, w 1995 i 1998 roku. Pierwsze 40 pojazdów pochodziło z Finlandii i otrzymała je zajezdnia przy Klonowica (numery 1550-1589), drugą partię (tej samej wielkości) wyprodukowano już w Polsce, a autobusy trafiły do zajezdni w Dąbiu (numery 2851-2890). Pojazdy te kursowały przez 15 lat na najbardziej obciążonych liniach. Od 2007 roku spółka klonowicka regularnie przeprowadza ich naprawy bieżące, od 2010 roku zaczęło się także ich wycofywanie w obydwu spółkach, w zamian za nowe Solarisy. Po redukcjach, w 2012 roku obie zajezdnie posiadały po około 25 tych autobusów. Ich liczba będzie się zmniejszać o kilka sztuk wraz z kolejnymi dostawami nowych przegubowców.




Autobus Autosan H6

Autosan H6

Pierwsze minibusy marki Autosan H6 opuściły taśmy fabryki w Sanoku w 1992 roku. Do Szczecina pierwsze egzemplarze trafiły w 1997 roku i zostały zakupione z myślą o obsłudze linii nocnych. Początkowo trafiły do zajezdni w Dąbiu, potem przeniesiono je do zajezdni przy ulicy Klonowica, gdzie otrzymały numery 1741-1748. W latach 2006-2009 prawie wszystkim przeprowadzono remont bieżący. Obsługują obecnie linie 70, 76, 803A oraz nocne. Po sprzedaży 2 sztuk w 2008, kolejnych 2 w 2010 roku oraz poważnego wypadku wozu o numerze 1745 i pożaru 1748, w ruchu zostały tylko 2 sztuki. Ostatnim przeprowadzonym remontem był ten w wozie 1747 w 2012 roku.




Autobus MAN NG312

MAN NG312, NG313

Pierwsze tego typu autobusy trafiły do polickiej zajezdni w 1998 roku, potem kolejno w 1999, 2001, 2003 oraz 2004 roku. Autobusy NG312 otrzymały numery 749-754 (ostatni różni się nieco wnętrzem, ponieważ miał trafić do innego miasta), autobusy NG313 posiadają numery 755-760 i wyróżniają się innym układem wnętrza, zmienioną ścianą czołową i tylną, brakiem stopni we wszystkich drzwiach oraz systemem zapowiadania przystanków. Jak się okazało, 2 lata później kontynuowano zakupy autobusów NG312. Były to wozy sprowadzone do SPPK i SPAD z terytorium Niemiec, w przytłaczającej liczbie z BVG Berlin, roczniki 1996 i 1997. Zdarzyły się także pojedyncze egzemplarze z 1998 roku - kupiono je na prawobrzeże. Wycofywanie NG312 rozpoczęto w 2011 roku.




Autobus MAN NL222

MAN NL222, NL223

Pierwsze niskopodłogowe autobusy MAN NL222 trafiły do Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w 1999 roku. Całkowicie niskopodłogowe pojazdy zostały skierowane do obsługi linii 101 i 103. Później zaczęły się pojawiać także na pozostałych liniach SPPK. W 2000, 2001 i 2003 roku SPPK zakupiło także nowszą wersję pojazdu, oznaczoną serią NL223, różniącą się od poprzednika nowszą ścianą czołową i boczną, jak również unowocześnioną stylistyką wnętrza. Takie same wozy trafiły w grudniu 2002 roku do SPAD i SPAK. Autobusy NL222 posiadają numery 3011-3016, natomiast NL223 - 3017-3019 i 3025-3027 (SPPK), 2201-2205 (SPAD) oraz 1201-1205 (SPAK). W 2007 roku sprowadzono po jednym egzemplarzu autobusów starszego typu do zajezdni Police i Dąbie z Niemiec. Wycofywanie pierwszych NL222 sprowadzonych w 1999 roku do Polic rozpoczęto w czerwcu 2011 roku.




Autobus MAN NL313-15

MAN NL313-15

1 sierpnia 2002 roku szczecińsko-polickiej komunikacji przybył kolejny typ autobusów - niskopodłogowe, trzyosiowe, solowe pojazdy o długości 15 metrów. Otrzymały numery 3020-3024. Przez cały czas eksploatacji można je spotkać na liniach 63, 101, 102, 103, 106, 109, F oraz linii samorządowej. Do 2007 roku kursowały także razem z „przegubami” na mocno obciążonej linii 107. Obecnie widuje się je na liniach 101, F i LS.




Autobus Volvo B10L-SN12

Volvo B10L-SN12

12-metrowe autobusy Volvo B10L-SN12 pojawiły się tylko w jednej szczecińskiej zajezdni - na Klonowica. Były kupione na fali zaopatrywania się w autobusy używane w Berlinie, w tamtejszym BVG. 8 sztuk kupiono w dwóch partiach. Autobusy o przyszłych numerach 1706-1710 przyjechały 22 grudnia 2005 roku, natomiast wozy 1711-1713 dotarły 14 stycznia 2006 roku. Zadebiutowały na liniach w styczniu i lutym tego samego roku, co ciekawe w barwach berlińskich i z pomarańczowymi wyświetlaczami. Po kilku miesiącach przemalowano je w barwy miejskie, a wyświetlacze zmieniono na przeprogramowane zielone. Dla zajezdni wycofującej w ten sposób Jelcze M11 i Ikarusy było to znaczne podratowanie taboru. Wszystkie były wyposażone w klimatyzację, która jednak niezwykle rzadko działała. Wozy te na szczecińskich ulicach przeżyły wiele poważnych kolizji, miały większe lub mniejsze przestoje z powodu braku części, ale wytrzymały eksploatację przez 5 lat. W roku 2011 zajezdnia SPAK zaczęła się pozbywać pojedynczych sztuk, wyciągając najpierw wartościowe części. Wyświetlacze z nich możemy np. zobaczyć w autobusach Volvo B10MA przechodzących NB. JJako pierwszy wywieziono na złom pojazd o numerze 1713. Do końca 2012 roku przewiduje się wycofanie serii w całości.




Autobus MAN NG262

MAN NG262, NG272

Autobusy przegubowe drugiej generacji, oznaczone jako NG262 i NG272, były sprowadzane do szczecińsko-polickiej komunikacji jako używane, począwszy od 2006 roku. Lata produkcji, to 1992-1998. Najwięcej tego typu zakupów poczyniła zajezdnia SPA „Dąbie”. Pojazdy te ratowały tabor po wycofaniu dużej ilości Ikarusów. Były przeważnie trzydrzwiowe, pochodziły z takich miast jak Köln, Potsdam, Dortmund, Nürnberg, Lausanne, Magdeburg, Münster oraz Oslo. Ogółem sprowadzono 29 wozów, z czego w latach 2009-2011 wycofano już 19. W najlepszym stanie są zachowane pojazdy z Oslo w SPPK, które w momencie zakupu posiadały nawet działające kamery monitoringu.




Autobus MAN NL262

MAN NL252, NL262

Autobusy solowe sprowadzane do naszej komunikacji jako używane z różnych stron Europy. Pojazdami zaczęto się interesować już w połowie 2005 roku. Pierwsze MAN-y NL262 zostały kupione z pozbywającego się ich hurtowo BVG Berlin. Trafiły do wszystkich zajezdni, po przetrzebieniu taboru (Jelczy) przez nspekcję Transportu Drogowego. Najwięcej trafiło do zajezdni SPAK. Tam też przez ostatnie kilka lat najbardziej sprawnie się je eksploatuje. Autobusy posiadają zarówno 2, jak i 3 pary drzwi, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a nawet - niektóre - lodówkę dla kierowcy. W latach 2007-2010 kolejne kilka sztuk (roczniki 1996-2000) trafiło między innymi z Oslo, Lüdenscheid, Itzehoe oraz Dortmundu do każdej z zajezdni. Jednocześnie w 2011 roku zaczęto wycofywać z SPAD i SPPK egzemplarze sprawiające najwięcej kłopotów, z których niektóre trafiły do prywatnych przewoźników na Górnym Śląsku. Jedyny autobus typu NL252 przyjechał do SPAD w 2007 roku z Bremen. Był z 1995 roku i otrzymał numer 2554. Charakteryzował się silnikiem 250-konnym oraz kompletem pomarańczowych wyświetlaczy, co było rzeczą bardzo rzadką w prawobrzeżnej zajezdni. Został sprzedany w 2011 roku do jednej ze szczecińskich szkół specjalnych.




Autobus Neoplan N4011

Neoplan N4011

Sprowadzenie do prawobrzeżnej zajezdni SPAD Neoplanów N4011 wiązało się ściśle z chęcią wykorzystania ich na linii 52, nietypowej z powodu niskiego wiaduktu znajdującego się na trasie. Najpierw pod koniec 2008 roku przeprowadzono tam testy jednym z wypożyczonych pojazdów Neoplan. Gdy okazało się, że są autobusy niskopodłogowe, które mogą zastąpić Jelcze M11 i Ikarusy 280 na tej linii, zdecydowano się zakupić najpierw 3, a potem jeszcze 2 sztuki tych krótkich, bo nieco ponad 10-metrowych pojazdów. Debiut nastąpił 1 lutego 2009 roku. Autobusy przez kilka tygodni jeździły w swoich starych barwach, po czym zostały przemalowane w barwy Floating Garden. Otrzymały numery 2701-2702 oraz 2805-2807, przy czym te pierwsze zadebiutowały dopiero we wrześniu 2009 r. Pojazdy pochodzą z Köln, Salzburga oraz Euskirchen. Obecnie są wykorzystywane prawie na wszystkich liniach SPAD, na których kursują pojazdy 12-metrowe. Są 2-drzwiowe i posiadają klimatyzację, także w przedziale pasażerskim.




Autobus MAN NL283

MAN NL263, NL283, NL313

12-metrowe pojazdy MAN NL263, NL283 i NL313 trzeciej generacji w szczecińsko-polickiej komunikacji występują w stosunkowo niewielkiej liczbie 12 sztuk. Zostały wyprodukowane między 1998 a 2005 rokiem. Tylko 4 z nich przyjechały jako fabrycznie nowe pojazdy do naszych zajezdni, pozostała część została zakupiona jako używana, przeważnie z rynku niemieckiego. NL263 to pojazdy z Offenbach (2100 - SPAD), Balingen (3036-3037) oraz Liestal (3040), NL283 to rocznik 2004 (nowe pojazdy dla SPPK 3028-3029 i SPAK 1448-1449) oraz jedyny MAN w wersji po liftingu - 3038 (SPPK), a NL313 to pojazdy o numerach 3033, 3034 (SPPK) i 2410 (SPAD). Wszystkie, oprócz pojazdów zakupionych fabrycznie, posiadają tylko 2 pary drzwi.




Autobus MAN Lion's Classic G (SG313)

MAN Lion's Classic G (SG313)

Średniopodłogowe autobusy wyprodukowane w tureckiej fabryce MAN-a w 2005 roku, pojawiły się niespodziewanie w SPPK Police 5 grudnia 2006 roku. Przybyły 4 sztuki, które rok wcześniej nie zostały odebrane przez zamawiającego. Ze względu na inny rocznik, te 4-drzwiowe autobusy o wysokości podłogi 729 mm były sprzedane zajezdni z Polic po okazyjnej cenie. Otrzymały numery taborowe 769-772 i po kilku dniach wyjechały na linie. Mimo kilku lat eksploatacji, autobusy nie sprawiają większych problemów, a są na pewno mniej awaryjne od niskopodłogowych. W ten sposób SPPK pozbyło się swoich ostatnich Ikarusów 280. „Turki” kursują najczęściej na liniach: 101, 107 i F.




Autobus Volvo 7700

Volvo 7700

Mimo, iż firma Volvo kilkukrotnie w ostatnich latach przystępowała do przetargów na nowe autobusy, które organizowały szczecińskie spółki, to jednak nie miała okazji żadnego wygrać. Z tego powodu w szczecińskiej komunikacji brakowało modelu 7700. Na zakup takiego pojazdu - używanego - zdecydowała się zajezdnia SPAD na początku 2011 roku. Jest to autobus jeżdżący dawniej we Frankfurcie nad Menem. Po wypadku w Niemczech został odbudowany i z niewielkim przebiegiem trafił do Szczecina. Otrzymał numer 2610 i zadebiutował w kwietniu 2011 roku. Posiada klimatyzację i bardzo przyjemnie rozplanowane wnętrze. Jeździ na większości linii obsługiwanych przez SPAD.




Autobus Volvo 7700A

Volvo 7700A

W czasie, gdy obie szczecińskie zajezdnie kontynuują wycofywanie z ruchu przegubowych wysokopodłogowych autobusów Volvo, niespodziewanie w jednej z nich - należącej do SPAD-u - pod koniec 2011 roku pojawiły się ich niskopodłogowe wersje - 7700A - produkowane z powodzeniem we Wrocławiu od 2003 roku. Dwa 18-metrowe pojazdy zostały zakupione jako używane w niemieckim Darmstadt. Oba są z 2007 roku. Przystosowanie ich do ruchu liniowego trwało po kilka tygodni. Barwy niemieckiego przewoźnika zostały zmienione na Floating Garden z nowym wzorem tzw. „kleksów”, zamontowano w środku monitoring, biletomat, a także po dwie sztuki monitorów LCD wyświetlających trasę. Posiadają oczywiście klimatyzację. Zewnętrzne pomarańczowe wyświetlacze zostały zastąpione zielonymi. Pojazdy otrzymały numery taborowe 2710 i 2711. Wyjechały na trasy 2 lutego i 1 marca 2012 roku. Obsługują zarówno pospieszne jak i zwykłe linie należące do zadań SPAD.




Autobus Solaris Urbino 10

Solaris Urbino 10

Solaris Urbino 10 to autobus miejski z silnikiem MAN D 0836 LOH 03. Szczecińska komunikacja posiada obecnie 4 takie pojazdy. SPAK zamówił 2 sztuki w ramach bezprzetargowego zapytania ofertowego razem z Solarisami przegubowymi w 2010 roku. Przyjechały do Szczecina 10 września i po kilkunastu dniach zadebiutowały na liniach. Zastąpiły wysłużone Autosany H6. Otrzymały numery 1010 i 1011, można je spotkać na liniach 58, 70 i 76, 82 i 88. Swój epizod miały również na linii specjalnej 870. Posiadają pełną klimatyzację, miękkie siedzenia, zabudowaną kabinę, automat biletowy oraz monitoring. W 2012 roku zamówiono kolejne 2 pojazdy. Na trasy wyjechały 17 czerwca, otrzymały numery 1210 i 1211.




Autobus Solaris Urbino 12

Solaris Urbino 12

Solarisy Urbino 12 pojawiły się w naszej komunikacji już w 2005 roku. Wówczas SPAD zakupił dwie sztuki (drugiej generacji), które otrzymały numery 2551-2552. Były to pierwsze autobusy z monitoringiem przedziału pasażerskiego. Następne krótkie wozy z Bolechowa pojawiły się dopiero w lutym 2008 roku. To pierwsza partia, która została zakupiona za dotacje od Urzędu Miasta Szczecin. Autobusy te miały jeszcze stare szczecińskie barwy. Barwy Floating Garden posiadały dostawy dla SPAK z roku 2009 (numery 1900-1908), 2011 (1100-1109), 2012 (1247-1249) oraz SPAD z 2010 (numery 2011-2014) i 2011 roku (2101-2105). Trzecia spółka - SPPK zakupiła SU12 po przetargu na przełomie 2010 i 2011 roku - 8 sztuk o numerach 3041-3048. Pieniądze (85% wartości projektu) pochodziły z RPO. Pojazdy z wymienionych dostaw różnią się znacznie między sobą. Pierwsze zakupione nie miały nawet klimatyzacji dla kierującego. Z czasem jednak dokładano takie nowinki jak: automat biletowy, miękkie siedzenia, podsufitka i podłoga w barwach Floating Garden, większa liczba kamer monitoringu (także zewnętrznych), urządzenie do sprawdzenia trzeźwości kierującego, elektroniczne wyświetlacze z trasą linii, pełne zabudowanie kabiny kierowcy, klimatyzacja dla pasażerów i elektroniczne tablice dla niedowidzących. W 2012 roku rozpoczęła się także era zakupów używanych SU12. Taki 5-letni autobus sprowadził z Austrii prawobrzeżny przewoźnik i nadał mu numer 2700. Obecnie na liniach można spotkać 46 takich pojazdów.




Autobus Solaris Urbino 18

Solaris Urbino 18

Przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 w szczecińsko-polickiej komunikacji zostały wprowadzone począwszy od czerwca 2008 roku w ramach zakupu taboru do spółek SPAK i SPAD. Fundusze w formie jednorazowych zastrzyków finansowych były przekazywane z UM. Wspomniane spółki od końca 2007 roku ogłosiły po kilka przetargów, w których wyłoniono firmę Solaris jako dostawcę. Na linie trafiło: w roku 2008 - 4 pojazdy (numery 1850-1853 - SPAK), w 2009 - 13 (1950-1954 - SPAK, 2901-2908 - SPAD), w 2010 - 34 (1050-1065 - SPAK, 2051-2068 - SPAD), w 2011 - 9 sztuk (1150-1153 - SPAK, 773-777 - SPPK), natomiast w 2012 - 10 sztuk (1297-1299 - SPAK, 2211-2217 - SPAD). Łącznie jeździ ich już 70. SPPK zakupiło je w ramach RPO, dotacja z Unii Europejskiej wyniosła 85%, pozostałą kwotę wyłożyły Szczecin i Police. Pojazdy ze wspomnianych dostaw różnią się znacznie między sobą. Pierwsze zakupione autobusy nie miały nawet klimatyzacji dla kierującego. Z czasem jednak dokładano takie nowinki, jak: automat biletowy, miękkie siedzenia, podsufitka i podłoga w barwach Floating Garden, większa liczba kamer monitoringu (także zewnętrznych), urządzenie do sprawdzenia trzeźwości kierującego, elektroniczne wyświetlacze z trasą linii, pełne zabudowanie kabiny kierowcy, klimatyzacja dla pasażerów, elektroniczne tablice dla niedowidzących oraz stojaki rowerowe.



Autobusy historyczne
Powrót do strony głównej serwisu

Dział redaguje:Paweł Pieńkowski