Wagony 105N 720+701, Brama Portowa
Przywrócone do (prawie) oryginalnego wyglądu wagony 105N 720+701, Brama Portowa, 30.06.2002
fot. O. Skrzymowski
105N i pochodne
Lata produkcjiod 1973
Długość13500 mm
Szerokość 2400 mm
2350 mm (105N2k/2000)
Masa16,5 t
Układ osiB'0B'0
Moc silników4 · 40 kW
Miejsca siedzące20
22 (105Ng/S, 105N2k/2000)
Miejsca stojące105

Wagony typów 105N i pochodnych (105Na, 105Np, 105N2k/2000) są najliczniejszą grupą pojazdów szynowych eksploatowanych w Szczecinie. Zostały wyprodukowane przez chorzowski Konstal. Charakteryzują się dużymi powierzchniami przeszklonymi (np. wysokie okna), a także kanciastą sylwetką, jakże odmienną od wcześniej budowanych przegubowych wagonów typu 102Na. Pierwsze wozy typu 105N dotarły do Szczecina w 1975 roku. Pojazdy, które ćwierć wieku później kupiło MZK Szczecin - wagony typu 105N2k/2000, dostarczone w 2001 roku - pomimo wprowadzenia szeregu zmian i unowocześnień, były wciąż kontynuacją i rozwinięciem typu 105N. W 2003 roku zaprzestano napraw głównych „stopiątek”, jednak na krótko powrócono do nich 3 lata później. Najnowsza stopiątkowa konstrukcja, to Moderus, czyli typ 105N/S/HF, który powstał na bazie pudeł dostarczonych przez poznański Modertrans w 2008 roku. Opływowe kształty nadały 105-ce nowoczesnego wyglądu. Do 2013 roku przewiduje się dostarczenie kolejnych 10 wagonów. Najstarsze wagony 105N począwszy od 2007 roku są likwidowane w zwiększonej ilości i zastępowane przez używane wagony Tatra z Berlina oraz tramwaje niskopodłogowe.


Powrót do podstrony "Tabor tramwajowy"
Powrót do strony głównej serwisu