Raport 2001

Wiele ciekawych rzeczy zdarzyło się w świecie szczecińskiej komunikacji miejskiej w ubiegłym roku. Warto więc pokusić się o podsumowanie.

Styczeń

1 - na okres zimowy skrócono linię 74 do Zakładów Piekarniczych. Przyczyną było nie dokładanie się do interesu gminy Dobra, skutkiem - konieczność długich wędrówek dla mieszkańców nowego osiedla położonego w okolicach ul. Łukasińskiego.
4 - w kolizji na Basenie Górniczym rozbite zostały wagony 105N 661 i 675. Ten pierwszy został 26.02 skreślony z inwentarza.
9 - po raz pierwszy na linię (8) wyjechał pierwszy z 6 zmodernizowanych w CW składów 105Na (757+755). Modernizacja objęła m. in. wymianę pudeł na trzydrzwiowe. Pierwszy raz pojawiły się w Szczecinie doczepy czynne.
9 - do MZNT Kraków wywieziono stare pudło zmodernizowanego wagonu 745.
11 - na testy przywieziono wagon NGT8D 1340 z Magdeburga. Spotkać go można było na linii 8 w dniach 12-16.01.
12 - do MZNT Kraków wywieziono pudło wagonu 746.
17 - do Centralnych Warsztatów trafił (po raz kolejny) wagon Bremen.
18 - pierwszy zmodernizowany skład golęciński (1005+1006) trafił na linię 8.
22 - do eksploatacji wszedł zmodernizowany skład 745+746.
27 - do eksploatacji wszedł zmodernizowany skład 1001+1002.
27 - zawieszono kursowanie linii 70 bis (pl. Kościuszki - Cukrowa).

Luty

1 - tradycyjnie podrożały bilety.
1 - zlikwidowano testowaną linię 54 bis (Basen Górniczy - Kijewo przez Osiedle Bukowe). Ponownie na długim odcinku ul. Kolorowych Domów kursuje tylko nocna linia 513.
5 - "Biały Poniedziałek". Intensywne opady śniegu paraliżują komunikację w mieście. Tramwaje praktycznie przestają jeździć.
9 - fizycznie przenumerowano pługi z Pogodna (na 004 do 007).
20 - do ruchu wchodzi zmodernizowany skład 780+779.
20 - przywieziono krakowski wagon NGT6Kr 2012. Kursował na linii 8 w dniach 21-25.02.
26 - z inwentarza skreślono GT6 502 i 105N 661.
28 - na Niemierzynie pojawiła się pierwsza stopiątka - 672. Początkowo miała być tylko wypożyczona...

Marzec

3 - do ruchu wszedł ostatni zmodernizowany skład - 759+758.
6 - rada miejska uchwaliła likwidację (w terminie do 30.06) Zarządu Komunikacji Miejskiej.
8 - przyjechał berliński wagon GT6N 1001. Na linii 8 pojawił się 10, 11, 13, 14.03. Tak jak wszystkie niskopodłogowce, kursował na nieplanowych brygadach.
12 - wagon 672 wyjechał na linię 11.
~13 - po półrocznej przerwie do ruchu powrócił 106Na 782 (ostatni, z wyjątkiem historycznych, wagon w starych barwach).
21 - przyjechał katowicki wagon 116Nd nr fabr. 01.
22 - z inwentarza skreślono 105N 1040 oraz B4 951 (na zaplecze).
23 - wagon 116Nd z nadanym szczecińskim numerem 783 wyjechał na linię 8 - tym razem na zwykłą brygadę.
30 - z dużym opóźnieniem uruchomiono światła na skrzyżowaniu Bohaterów Warszawy, Mickiewicza i Wawrzyniaka. Założone wzbudzanie świateł za pomocą pilotów okazało się niewypałem, a program jest antytramwajowy. Na szczęście to jedyne w tym roku światła cykliczne obejmujące tramwaje.
Także w marcu:
- rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania Wyzwolenia, Kołłątaja, Skargi, Staszica.
- na złom pocięto stare pudła wagonów 105Na 1005 i 1006 oraz GT6 909.

Kwiecień

3 - pocięto na złom rozbity 105N 661.
~11 - zakończyła się era kremowo-czerwonych tramwajów liniowych (wyjątek: liniowo-historyczny 720+701) - 106Na 782 został przemalowany w barwy miejskie.
11 - blaskiem świeżego lakieru zalśniła historyczna doczepa 4ND1 343.
18 - z powodu budowy wiaduktu zamknięto trasę tramwajową na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 skrócono do Dworcowej, 2 skierowano na Potulicką. Uruchomiono zastępczą linię autobusową 83 z Tkackiej. Godny podkreślenia jest fakt korzystania w jedną stronę z przystanku tramwajowego przy Wyszyńskiego, co ułatwiało przesiadki.
21 - z okazji 30-lecia wagonów 102Na STMKM zorganizowało przejazd składem 602+624 w barwach miejskich.
27 - z inwentarza skreślono GT6 511.
30 - hipermarket Hypernova uruchomił bezpłatną linię 702 z ulicy Staszica, obsługiwaną przez PKS Gryfice.

Maj

8 - przyjechał pierwszy wagon 105N2k/S/2000 (nr fabr. 66/S).
15 - pierwsze objazdy w rejonie ulicy Staszica, na razie tylko autobusowe.
19 - o 5.27 na 9/6 wyruszył skład 105N2k/2000 783+784.
23 - pierwsza golęcińska "bulwa" (1053) pojawiła się solo na linii 11 jako pociąg ponadplanowy.
25 - odświeżono kolejny wagon historyczny - 4N 216.
28 - do ruchu wszedł skład bulw 1053+1054.
31 - na linię 3 wyjechał "wypożyczony" z Pogodna skład 105Na 769+770.
Także w maju:
- pocięto szczątki N-ki 208.

Czerwiec

1 - zezłomowano doczepę l (ex Frankfurt/Main) 554.
13 - z Centralnych Warsztatów wyjechał przemalowany na kremowo-czerwono wagon roboczy 4N 031. Przywrócono mu numer 293'' i połączono w skład z wagonem 343.
22 - do ruchu weszły bulwy 785+786.
23 - na wakacje przestały kursować linie 4, 77 bis, D, E, 109.
27 - wieczorem wagony 619 i 710+705 pożegnały przebudowywaną ulicę Kołłątaja.
28 - zamknięto trasę Kołłątaja - Dworzec Niebuszewo. 2 skierowano na trasę Zajezdnia Niemierzyn (trójkąt) - Potulicka, 12 - Pomorzany - Wawrzyniaka (przez Jagiellońską, Boh. Warszawy, Wawrzyniaka, Wojska Polskiego).
30 - na wakacje zawieszono linię 6 bis.
W drugiej połowie czerwca wstrzymano likwidację Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Lipiec

1 - z Golęcina na Niemierzyn oficjalnie przekazano skład GT6+B4 917+953 (w rzeczywistości już 28.06 zaczął jeździć na linii 3). Tym samym wszystkie czynne doczepy znalazły się na Niemierzynie.
- niemierzyńskie już wagony 672 i 769+770 fizycznie przenumerowano na 600 i 594+595.
2 - otwarto trasę na Basen Górniczy. Linie 7 i 8 wróciły na normalne trasy, a 2 na trasę Zajezdnia Niemierzyn - Dworcowa.
2 - zawieszono kursowanie linii 70. Linię 76 skrócono o odcinek Osiedle Kaliny - Tkacka. Zmiany miały obowiązywać tylko do końca roku.
3 - z powodu przepełnienia na linii 6 na trasę Pomorzany - Ludowa skierowano 2 składy rezerwowe oznakowane jako 6 bis.
6 - przekazano do eksploatacji odbudowany wagon historyczny Bremen 144.
7 - z inwentarza skreślono GT6 501.
8 - rozpoczęła działalność linia turystyczna 0. Zadebiutował na niej Bremen. Frekwencja przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania.
12 - do ruchu weszły bulwy 789+790.
16 - z powodu ograniczenia pojemności autobusów na linii 61 (przyczyna - remont mostu) uruchomiono linię 70 bis.
21 - na linię 61 powróciły przegubowce, linię 70 bis zawieszono.
23 - zmieniono układ peronów na pętli Gocław. Linia 6 zatrzymuje się na torze zewnętrznym, a tor wewnętrzny wykorzystywany jest jako rezerwowy.
27 - do ruchu weszły bulwy 787+788, testowane wcześniej w Gorzowie Wielkopolskim.
29 - na linii turystycznej pojawiły się dwa wagony - 144 i 216 (wcześniej jeździł 167 i 293+343).
Także w lipcu:
- Miejski Zakład Komunikacyjny uruchomił własną stronę internetową.
- na złom pocięto GT6 913.

Sierpień

1 - rozpoczęła się ewakuacja zajezdni Niemierzyn. Wagony rozdzielono po pozostałych zajezdniach, a na Niemierzyn trafiły pługi i wagony złomowe.
1 - na linię wyjechały bulwy 1055+1056.
5 - późnym wieczorem zjeżdżający z linii 3 na Pogodno GT6 503 pożegnał aleję Wyzwolenia w dawnym kształcie. Na Tor Kolarski wystawiono pierwsze wagony z Niemierzyna.
6 - zamknięto fragment sieci od Placu Rodła do Lasu Arkońskiego, a zajezdnia Niemierzyn została odcięta od reszty sieci. Linia 2 została zawieszona, 3 skrócona do pl. Rodła, 12 skierowana z Pomorzan do Dworcowej. Uruchomiono zastępcze linie autobusowe 84 do Lasu Arkońskiego i 85 do Dworca Niebuszewo.
16 - na linii pojawiły się ostatnie bulwy - 1057+1058. Z powodu awarii klimatyzacji w ten sam dzień wagony przełączono na 1058+1057.
22 - do ruchu weszły jedyne nowe autobusy w tym roku - MAN NL223 3019 i NG313 755, zakupione przez Szczecińsko Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
24 - bulwa 784 "zaliczyła" pierwszy poważny crash-test. Leczenie trwało 3 miesiące.

Wrzesień

1 - Zaczęły się cięcia wozokilometrów. Na początek ograniczono częstotliwość na linii 79.
2 - przedłużono kursowanie linii turystycznej do połowy września.
3 - w okrojonym wariancie, bo do godz. 18, powróciła linia 4. Przywrócono linie 6 bis, 109, D, E. Pocięto rozkłady na 58 i 66.
7 - w SPPK zaprezentowano odremontowanego "ogórka". Otrzymał numer 601.
10 - z powodu budowy ronda zamknięto trasę na Gumieńce. Linię 8 skierowano z Basenu Górniczego do pl. Rodła, z nawrotem przeciwnie do linii 3 i postojem przy pl. Żołnierza. Z Bramy Portowej do Gumieniec uruchomiono linię autobusową 83.
12 - po raz pierwszy połączono bulwy w skład potrójny. Zestaw 783+785+786 wyjechał na krótką jazdę próbną.
16 - pożegnalnym kursom linii 0 towarzyszył "ogórek" na turystycznych liniach 50 i 100.
24 - zgodnie z uchwałą wojewody zaprzestano pobierania dopłat do biletów kupowanych u prowadzącego pojazd.
~28 - po ponad 5 latach kursowania linii 1 częściowo z zajezdni Pogodno, na przystanku wyjazdowym zbudowano wysepkę.

Październik

1 - na linii 3 pojawił się nowozmodernizowany skład 596+597 (ex 736+737 z Pogodna). Tym razem zakres modernizacji był skromniejszy (stare pudła i wózki), ale drugie wagony również przerobiono na czynne doczepy.
~4 - pojawił się drugi zmodernizowany skład - 598+599 (ex 1023+1024).
15 - wydłużono linie 53 i 69 (nowość) do Ludowej. Z braku pieniędzy tylko 6 kursów w ciągu dnia...
25 - otwarto przebudowane tory na rondzie przy Sikorskiego. Zapowiadany łącznik wzdłuż Bohaterów Warszawy pozostał w planach. Linia 8 powróciła na normalną trasę.
~26 - przed oficjalnym skreśleniem rozpoczęto kasację ostatnich czynnych wagonów B4 - 952 i 953.
27-28 - linia 12 kursowała na trasie Pomorzany - Potulicka.
29 - otwarto dla ruchu liniowego rondo na Niebuszewie. Trzy dni wcześniej rozpoczęły się powroty na Niemierzyn. Na Pogodnie pozostało kilka wagonów GT6 wyjeżdżających do obsługi linii 11.
31 - wyjechały pierwsze tegoroczne trojaki 105Na.
31 - z inwentarza skreślono jedyne wagony 106Na - 782 i 781 (wcześniej skreślony "na zaplecze", ostatnie B4 - 952 i 953 oraz GT6 505.

Listopad

1 - wyjechały pierwsze liniowe trójbulwy (785+786+783 i 789+790+788), a także 3 składy 3*105Na i 4 składy 2*102Na. Smaczkiem dnia był skład GT6+l na linii 4.
29 - uruchomiono sygnalizację wzbudzaną na rondzie przy Sikorskiego. Okazała się niezbyt udanym rozwiązaniem.
29 - na Niemierzyn po remoncie przeszedł skład 105N 592+593 (ex 657+679).
30 - na Niemierzyn powróciły ostatnie helmuty z Pogodna (wyjeżdżające stamtąd na 11). Pozostawiono wagon 917.

Grudzień

1 - z inwentarza skreślono GT6 917 i l 552.
~2 - na bezpłatnej linii autobusowej 702 pojawił się piętrus MAN (ex BVG Berlin).
3 - uruchomiono sygnalizację wzbudzaną na rondzie Giedroycia.
14 - zbiory STMKM wzbogaciły się o pozyskany z MZK Piła oryginalny autobus Renault PR-100. Pojazd całą trasę z Piły do zajezdni SPPK w Policach pokonał o własnych siłach.


Krótko podsumowując:


Powrót do strony głównej serwisu

Dział redaguje: Olaf Skrzymowski.