_ Mimochodem _
_ ciekawostki ze starych gazet _

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 32 33 34


MPK dba o kadry

ale z wozami
nie jest dobrze

     Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Szczecinie odczuwa ogromny brak ludzi. W obecnej chwili do pełnej obsady brakuje 60 konduktorów i 12 motorniczych. Trudności te byłyby mniejsze, gdyby nie płynność kadr.
     Obecnie MPK robi starania o wprowadzenie klauzuli obowiązującej przeszkolonego kandydata do przepracowania conajmniej 1 roku.


     Ponadto MPK pragnie udogodnić warunki bytowe swoim pracownikom przez uruchomienie własnego hotelu w budynku na narożniku al. Wojska Polskiego i Piotra Skargi oraz żłobka przy ul. Traugutta. Dobrze byłoby, aby przy tej okazji pomyślano także o stołówce tak bardzo potrzebnej.
     Przewidywane zmniejszenie trudności personalnych nie zmieni jeszcze niepochlebnej opinii o brudnych i nieestetycznych szczecińskich tramwajach - gruchotach. Zdaniem kierownictwa MPK teoretycznie tylko wozy pullmanowskie nadają się jeszcze do dalszej ekspolatacji - pozostałe natomiast już dawno powinny być wycofane z ruchu.
     Narazie MPK ma ograniczyć się tylko do przemalowania w br. wszystkich wozów na inny kolor, co przynajmniej zmieni ich wygląd zewnętrzny. Wydaje się, że i codzienne mycie wozów mogłoby być staranniej przeprowadzane.

Kurier Szczeciński - 13-02-1952 r.

Od 15 bm. zmiany w przepisach i usprawnienia komunikacji tramwajowej

  1. Co 8 minut tramwaj
  2. wozy nocne na wszystkich liniach

    15 marca br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Szczecinie wprowadza usprawnienia w komunikacji tramwajowej oraz wiele zmian w przepisach.

    Już od soboty rano i popołudniu tramwaje będą kursowały co 8 minut, a w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta - co 10 minut. Zwiększenie częstotliwości w kursowaniu tramwajów będzie możliwe dzięki skróceniu postojów na przystankach końcowych. Prócz tego na przystankach różnych linii, jak np. koło hotelu "Gryf", gdy zatrzyma się np. "1" i "7", pasażerowie muszą zajmować miejsca w obu tramwajach nie czekając na podjechanie pod przystanek drugiego pociągu. Będą to przystanki podwójne, co uwidocznione zostanie na tablicach. Tylko każdy trzeci tramwaj - np. "5" - będzie podjeżdżać pod sam przystanek.
    Ponadto od 15 bm. będą kursowały na wszystkich liniach tramwaje nocne oznaczone literą "N". Ruch nocny będzie dostosowany do przyjazdu i odjazdu pociągów. Nowe rozkłady jazdy tramwajów dziennych i nocnych będą umieszczone na przystankach. Opłata za przejazd tramwajem nocnym wynosić będzie 90 gr. Na biletach pracowniczych konduktorzy będą skreślać przejazd normalny i dodatkowy. Zamiast przejazdu dodatkowego można wykupić bilet za 45 gr. Żadne zniżki w tramwajach nocnych nie obowiązują.
    Nowe przepisy zezwalają na palenie papierosów na wszystkich pomostach za wyjątkiem pomostu w wagonach starego typu, gdzie stoi motorniczy.

    Zarządzenie to wydaje nam się w pewnym stopniu niesłuszne, bo w wozach mające pomosty w środku palacze będą tasasować wejście i wozy te nie mają drzwi wewnętrznych tak, że dym tytoniowy rozchodzić się będzie po całym wagonie. Czy nie lepiej byłoby sprawę rozwiązać prościej, mianowicie zezwolić na palenie w wozach przyczepnych tj. w drugim i trzecim? Zagadnienie to powinno być jeszcze raz przeanalizowane w Prezydium MRN i Dyrekcji MPK.


    Dla uniknięcia tłoku i tworzenia się zatoru w przejściach, największym bagażem na pomoście może być jeden wózek dziecinny.
    Usprawnienia MPK w komunikacji dziennej wpłyną niewątpliwie na polepszenie się sytuacji nawet na najbardziej przeciążonych liniach tramwajowych. Również pasażerowie powinni dopomóc pracownikom MPK w ich trudnej pracy i ściśle przestrzegać przepisy, które istnieją po to, aby zapewnić jak najsprawniejsze kursowanie wozów.
(em)

Kurier Szczeciński - 12-03-1952 r.

NEXT

HISTORIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ    CIEKAWOSTKI KOMUNIKACYJNE


Powrót do podstrony "Zabytki"
Powrót do strony głównej serwisu

Dział redaguje: Elżbieta Szczerska.