Szczecińskie linie turystyczne w roku 2001

Wagon Bremen 144 Wagon N 167 Po niemalże dwóch latach planów, w 2001 r. Szczecinowi przybyła trzynasta linia tramwajowa, oznaczona numerem 0. Jest to sezonowa linia turystyczna, kursująca w niedziele w okresie letnim, uruchomiona z inicjatywy Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej przy współpracy z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym i Zarządem Komunikacji Miejskiej. Linia jest obsługiwana historycznymi wagonami tramwajowymi typu Bremen (144), N (167), 4N (216), a także składem wagonów 4N+4ND (293"+343). Funkcje motorniczych i konduktorów na linii turystycznej sprawują społecznie członkowie STMKM.

Trasa linii 0 jest trasą okrężną. Została ułożona w taki sposób, aby w możliwie najkrótszym czasie pokazać z okien tramwaju najciekawsze miejsca oraz zabytki miasta. Nostalgiczna podróż starym tramwajem rozpoczyna się i kończy na Bramie Portowej (godziny odjazdów: 14:43 i 16:07). Podczas godzinnego przejazdu wagon mija tak charakterystyczne dla Szczecina obiekty jak: Brama Portowa, Brama Królewska, kompleks Pazim, Place: Grunwaldzki, Odrodzenia i Sprzymierzonych, ulicę Jagiellońską, byłą zajezdnię tramwajową przy ulicy P. Skargi, Stocznię Szczecińską, Wały Chrobrego, Zamek Książąt Pomorskich, Dworzec Główny, byłą zajezdnię tramwajową przy ulicy K. Kolumba, a także zabytkowe budynki szczecińskiej gazowni i browaru.

Wagon 4N 216 Skład wagonów 4N i 4ND 293 i 343 Premiera linii turystycznej miała miejsce 8 lipca 2001 roku. Zaszczytu inauguracji popularnej "zerówki" dostąpił najstarszy szczeciński eksponat tramwajowy - wagon typu Bremen (144) z 1926 roku. Warto nadmienić, że rekonstrukcja tego zabytkowego pojazdu została zakończona dosłownie kilka dni przed otwarciem sezonu kursowania linii 0.

Frekwencja pasażerów chętnych do niedzielnych przejażdżek zabytkowymi tramwajami znacznie przekroczyła najśmielsze oczekiwania organizatorów. Tłok w zabytkowych pojazdach panował nie tylko w dniu otwarcia, ale także we wszystkie letnie niedziele. Niezbędnym stało się więc kilkakrotne wysyłanie na trasę składu wagonu motorowego z wagonem doczepnym 4N+4ND (293"+343), a także dwóch wagonów motorowych jadących jeden za drugim.

Pierwszy sezon kursowania linii turystycznej 0 dobiegł końca 16 września 2001 roku. Trzeba przyznać, że pasażerowie nie zawiedli do samego końca i do ostatniego dnia kursowania spora grupa ludzi gromadziła się na początkowym przystanku na Bramie Portowej już na długo przed rozpoczęciem pierwszego kursu.

Dzień 16 września 2001 roku był jednocześnie pierwszym w historii dniem kursowania autobusowych linii turystycznych 50 i 100, obsługiwanych historycznym autobusem Jelcz 043 (popularny "ogórek").

Ogromna frekwencja pasażerów oraz duże zainteresowanie mieszkańców i szczecińskich mediów z jakim spotkało się uruchomienie tramwajowej linii 0 oraz autobusowych linii 50 i 100 wskazuje na to, że taka forma letniej atrakcji turystycznej i promocji miasta jest potrzebna. Zwiastuje także jej pomyślność i powodzenie w przyszłych latach.

Tekst: Adam Kołacz
Foto: Olaf Skrzymowski

Terminy kursowania tramwajów na linii turystycznej 0 w roku 2001:

Termin kursowania autobusu na liniach turystycznych 50 i 100 w roku 2001:

Schemat trasy

Schemat trasy linii turystycznej 0 w roku 2001.

Schemat trasy

Schemat trasy linii turystycznej 50 w roku 2001.


Powrót do podstrony "Linie turystyczne"
Powrót do podstrony "Obchody"
Powrót do strony głównej serwisu

Opracowanie: Robert Łubiński