Kronika biletów komunikacji miejskiej

lata 1952 - 1976

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne

Plac Odrodzenia

Powołane do życia w 1952 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne istniało ponad dwadzieścia lat. Na te lata przypada największy rozwój komunikacji miejskiej w naszym mieście - wybudowane zostały nowe trasy tramwajowe, autobusy zaczęły docierać do wszystkich dzielnic Szczecina. Dynamiczny rozwój przeżyły również bilety - bilety jednorazowe i miesięczne doczekały się nowej szaty graficznej, ponownie pojawiły się bilety wieloprzejazdowe. Znacznie zróżnicowała się taryfa biletowa, powodując prawdziwy "wysyp" biletów o różnych nominałach. W latach pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych bilety sprzedawali wyłącznie konduktorzy w pojazdach. Jednak w połowie lat sześćdziesiątych ich monopol został przełamany. Do eskploatacji weszły bowiem automaty do sprzedaży biletów typu

Krab

"KRAB", w których można było kupić bilety początkowo o nominale 20 i 50 groszy, a wraz z podniesieniem cen biletów o nominałach 1 i 2 złote. Automaty, aczkolwiek nowoczesne, nie wytrzymały jednak pomysłowości pasażerów, którzy dość szybko zorientowali się, iż można bardzo łatwo taki automat oszukać za pomocą guzika lub zagietego drucika. Te i inne problemy eksploatacyjne sprawiły, iż automaty te zostały dosyć szybko zastąpione nowocześniejszymi kasownikami "Krak".


Automat do sprzedaży biletów "KRAB"

MPK Bilety jednorazowe tramwajowe sieciowe Bilety okresowe i sieciowe
MPK Bilety jednorazowe autobusowe bagazowe Bilety bagażowe
wieloprzejazdowe Bilety wieloprzejazdowe pracownicze Legitymacje


Lata 1879 - 1945Lata 1945 - 1952Lata 1976 - 1991Lata 1991 - 1995Lata 1995 -

Powrót do podstrony Kronika biletów
Powrót do strony głównej serwisu