Historia szczecińskich tramwajów

- jak to się zaczęło -

    Dawno, dawno temu, kiedy o telewizji i telefonii komórkowej nawet się nie śniło - inz.Bůsing w roku 1872 Szczecin był znaczącym miastem okręgu pomorskiego z rozwiniętym przemysłem i handlem. Potrzebny jednak był szybszy środek transportu.
     Po raz pierwszy kolej parowa dotarła z Berlina do Szczecina 1 maja 1846 roku i od tego czasu zaczął się intensywny rozwój miasta. Lecz przeszkodą były mury je otaczające.  Zaczynało brakować miejsca do budowy nowych zakładów przemysłowych, a więc postanowiono zburzyć mury forteczne otaczające miasto. Był rok 1873. I już 21 października 1872, a więc jeszcze przed decyzją o zburzeniu murów miejskich, inżynier Johannes Bůsing otrzymał z Królewskiej Dyrekcji Policji w Berlinie koncesję na budowę 4 linii tramwajowych (oczywiście konnych). Wpłacono kaucję w wysokości 1000 talarów i można było rozpocząć prace.

koncesja       Umowę z miastem podpisano 10 października 1878 roku i ważna była na 30 lat. Następnego roku - 25 marca 1879 roku została utworzona Szczecińska Spółka Tramwajowa (Stettiner Strassen-Eisenbahn Gesellschaft) i już po niecałych dwóch miesiącach (6 maja 1879 roku) na pl. Orła Białego (Rosspl.) inż. Bůsing przekazał młot nadburmistrzowi Szczecina Hakenowi i dyr. policji Hr. Due de Grons, aby uroczyście rozpoczęli budowę pierwszej linii tramwajowej przez wbicie pierwszych 3 gwoździ.
"Ostsee-Zeitung und Börsennchrichten der Ostsee" zanotowała słowa Hakena: ˝Niech młot zahuczy! Na dobrą jazdę, na mocnych torach, Szczęść Boże!˝

pierwsza linia tramwajowa
    23 sierpnia 1879 roku nastąpiło uroczyste otwarcie 1 linii na trasie:
Zajezdnia na ul. Piotra Skargi / róg al. Wojska Polskiego (Westend) przez al. Wojska Polskiego, Bramę Portową, ul. Grodzką, ul. Staromłyńską, pl. Hołdu Pruskiego (przy Bramie Królewskiej), ul. Matejki, ul. Roosevelta, al. Wyzwolenia do Elysium (dzisiejsza pętla autobusowa na ul. Staszica). Długość trasy wynosiła 5030 metrów.

druga linia tramwajowa

    Drugą linię otwarto 16 października 1879 roku na trasie Golęcino (Frauendorf) przez ul. Dębogórską, ul. Ludową, most Brodowski (teren dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej), ul. Firlika, ul. Dubois, ul. Parkową, ul. Malczewskiego, ul. Matejki (obok parku Żeromskiego), pl. Hołdu Pruskiego, ul. Mariacką, ul. Grodzką, Bramę Portową do ul. 3-Maja / róg ul. Narutowicza (Odertor). Długość trasy wynosiła 6330 metrów.

Pierwsza zajezdnia Westend
     Pierwsza zajezdnia w Szczecinie (Westend). Zbudowano ją w 1879 roku i istnieje do dzisiaj. Jeszcze do niedawna istniały w niej warsztaty MZK. Obecnie znajduje się tutaj Miejski Zakład Gospodarki Opadami. Jedna część hali została przekształcona w sklep rowerowy, druga część stoi pusta. Bardzo byśmy chcieli, aby stara zajezdnia, pamiętająca zapach koni, stała się częścią muzeum naszej miejskiej komunikacji.
    Druga zajezdnia znajdowała się na Grabowie (Grabow), lecz do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden ślad po niej, nawet w dostępnych nam dokumentach nie można się zorientować w którym była miejscu.



SZCZECIN   GALERIA HISTORYCZNA   TRAMWAJE KONNE   TRAMWAJE ELEKTRYCZNE   AUTOBUSY


Powrót do podstrony "Historia komunikacji miejskiej"
Powrót do strony głównej serwisu

Dział redaguje: Elżbieta Szczerska.