140 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie

oraz:
  • 20 lat spółki SPA „Dąbie”
  • 20 lat spółki SPA „Klonowica”
  • 10 lat spółki „Tramwaje Szczecińskie”
  • 7-8 września 2019 r.

    Dni otwarte szczecińskiej komunikacji miejskiej

    W związku z przypadającą w dniu 23.08.2019 r. 140. rocznicą uruchomienia komunikacji miejskiej w Szczecinie, w sobotę i niedzielę 7-8.09.2019 r. Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej, we współpracy z innymi podmiotami, zorganizowało uroczyste obchody 140-lecia komunikacji miejskiej. W programie imprezy przewidziano m.in.: dzień otwarty SPA „Dąbie”, dzień otwarty zajezdni tramwajowej Pogodno, dzień otwarty SPA „Klonowica”, wystawy historycznych i współczesnych pojazdów, ogólnodostępne parady - autobusową i tramwajową oraz pociągi specjalne do Polic. Gośćmi specjalnymi imprezy były zabytkowe autobusy z różnych części Polski, które na zaproszenie STMKM przyjechały wtedy z wizytą do Szczecina, by uświetnić nasze obchody swoją obecnością. Udział w imprezie i wszystkie atrakcje, oprócz niektórych linii dojazdowych, były bezpłatne. Ponadto w godzinach 10:00 - 18:00 w sobotę i 10:00 - 16:00 w niedzielę była możliwość zwiedzania Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie w promocyjnej cenie 5 zł.

    Zabytkowe autobusy biorące udział w imprezie:

    Zbiorczy program obchodów:
    (powiększenie programu po kliknięciu w grafikę)

    Dla członków STMKM impreza rozpoczęła się już w piątek po południu, kiedy to zaczęły zjeżdżać się do Szczecina pierwsze zabytkowe autobusy, zaproszone przez STMKM na szczecińską uroczystość. Wieczorem odbyło się spotkanie integracyjne przy ognisku, w którym wzięły udział osoby przybyłe poszczególnymi autobusami do Szczecina.

    Ogólnodostępna część obchodów rocznicowych rozpoczęła się w sobotę o godzinie 9:00, kiedy to zostały otwarte dla zwiedzających bramy zajezdni Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. Na terenie zajezdni przy ulicy Struga czekało na zwiedzających mnóstwo atrakcji. Na placu manewrowym były udostępnione do zwiedzania zabytkowe oraz współczesne autobusy, w tym najstarszy autobus obecny na imprezie: warszawski Chausson AH 48 z 1950 roku. Były też gościnnie prezentowane inne pojazdy specjalistyczne, np.: transporter wojskowy, wozy bojowe Straży Pożarnej oraz pojazd specjalny Straży Ochrony Kolei. Było można także skorzystać z atrakcji przygotowanych przez Policję, jak np. symulator zderzenia i tzw. alkogogle. Było także specjalne stoisko Straży Miejskiej. Z myślą o najmłodszych gościach, oprócz możliwości oglądania zajezdni i wchodzenia do wnętrz różnych pojazdów, zostały także przygotowane dodatkowe atrakcje, jak malowanie buziek oraz malowanie farbkami dwóch specjalnie przygotowanych w tym celu autobusów, które tak przyozdobione wzięły następnie udział w paradzie autobusowej. Z kolei w budynkach zajezdni odbywały się prezentacje funkcjonowania: stacji diagnostycznej, podnośnika autobusowego oraz myjni autobusowej, przez którą można było przejechać we wnętrzu autobusu podczas jego mycia. Dla głodnych i spragnionych był przygotowany ciepły poczęstunek oraz rocznicowy tort i inne słodkości. Dodatkową możliwość dojazdu do zajezdni SPA „Dąbie” zapewniały: specjalna linia tramwajowa 20 kursująca do pętli Turkusowa oraz kursująca z pętli Turkusowa do zajezdni SPA „Dąbie” specjalna linia autobusowa 140.

    SPA „Dąbie”. Foto: Błażej Sęk

    Dzień otwarty zajezdni SPA „Dąbie” trwał aż do godziny 14:00, ale już o godzinie 12:30 z terenu zajezdni przy ulicy Struga wyruszyła parada autobusowa, w której mogli wziąć udział wszyscy chętni i pojechać ulicami Szczecina, m.in. przez Trasę Zamkową, Wały Chrobrego, ul. Piłsudskiego i al. Wojska Polskiego, aż na Dworzec Główny. W paradzie wzięła udział spora część autobusów prezentowanych w SPA „Dąbie” oraz dodatkowo pojazdy PKS Szczecin. Parada autobusowa zakończyła się przed dworcem, ale osoby chcące wrócić na ul. Struga mogły to zrobić autobusami SPA „Dąbie” biorącymi udział w paradzie i wracającymi do swojej zajezdni macierzystej.

    Parada autobusowa. Foto: Leszek Peczyński

    Na zakończenie pierwszego dnia obchodów odbyły się dwa kursy bezpłatnego pociągu specjalnego na trasie Szczecin Główny - Police - Szczecin Główny (wsiadanie i wysiadanie możliwe było wyłącznie na stacji Szczecin Główny):

    Pociąg specjalny. Foto: Robert Łubiński

    Wieczorem odbyło się spotkanie integracyjne dla lokalnych i przyjezdnych miłośników komunikacji miejskiej w jednym ze szczecińskich lokali - było nas tam razem ponad 50 osób z różnych części kraju i z zagranicy, a tematów do rozmów nie brakowało. Niestety, podobnie jak dzień wcześniej przy ognisku, nie można było dyskutować do późnej nocy, z uwagi na inne, równie istotne punkty programu obchodów.

    Niedzielna część obchodów rozpoczęła się zgodnie z programem, trzecim i jednocześnie ostatnim kursem bezpłatnego pociągu specjalnego na trasie Szczecin Główny - Police - Szczecin Główny (wsiadanie i wysiadanie, podobnie jak dzień wcześniej, możliwe było wyłącznie na stacji Szczecin Główny):

    Następnie, w godzinach 11:00 - 12:30 została otwarta dla zwiedzających zajezdnia tramwajowa Pogodno przy al. Wojska Polskiego, na terenie której można było obejrzeć: współczesny tabor tramwajowy, wagony zabytkowe stacjonujące na terenie zajezdni Pogodno i kursujące latem na linii turystycznej, a także wagony techniczne oraz inne pojazdy eksploatowane przez spółkę „Tramwaje Szczecińskie”. Dodatkową atrakcją był znajdujący się od stosunkowo niedawna w Szczecinie wagon Moderus Beta, odbywający kilkukrotnie kursy z pasażerami z terenu zajezdni Pogodno do pętli Głębokie i z powrotem, a w drodze powrotnej wykonujący dodatkowo przejazd dookoła zajezdni. Dodatkową możliwość dojazdu do zajezdni Pogodno zapewniły dwa zabytkowe wagony, kursujące latem na zmianę na linii turystycznej, które tego dnia wykonały pojedyncze kursy do zajezdni Pogodno tuż przed jej otwarciem, jako specjalne linie tramwajowe 801 i 802. W obsłudze konduktorskiej w wagonach zabytkowych, członkom STMKM pomagali gościnnie umundurowani członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, co było nowością w Szczecinie. STMKM dziękuje Kolegom z KMKM za pomoc!

    Zajezdnia tramwajowa Pogodno. Foto: Błażej Sęk

    Po zakończeniu zwiedzania zajezdni Pogodno, na godzinę 12:30 zostało zaplanowane wyruszenie ogólnodostępnej parady tramwajowej sprzed zajezdni. Wprawdzie z przyczyn technicznych start parady nieco się opóźnił, a skład wagonów biorących udział w paradzie uległ drobnej zmianie, ale po jakimś czasie parada szczęśliwie ruszyła ulicami Szczecina i przez kolejne ulice i place objechała niemal całe centrum miasta, a następnie dotarła na pętlę Krzekowo, gdzie na jej uczestników czekały już przegubowe autobusy (w tym: dwa autobusy zabytkowe, należące do STMKM i Retrobusa oraz autobus współczesny wykonujący kursy na specjalnej linii autobusowej 140), które następnie zawiozły wszystkich chętnych do zlokalizowanej nieopodal zajezdni Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Część osób zdecydowała się przejść z pętli Krzekowo do zajezdni przy ul. Klonowica pieszo.

    Parada tramwajowa. Foto: Błażej Sęk

    Jako ostatni punkt programu obchodów, w godzinach 13:30 - 15:00 została otwarta dla zwiedzających zajezdnia Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Na placu manewrowym zajezdni zostały udostępnione do zwiedzania zabytkowe oraz współczesne autobusy (w tym zabytkowe autobusy, udostępnione do zwiedzania również dzień wcześniej na terenie zajezdni SPA „Dąbie”), były też rozdawane upominki dla zwiedzających. Obchody rocznicowe zakończyły się tuż po godzinie 15:00, kiedy to z terenu zajezdni przy ul. Klonowica zaczęły wyjeżdżać w drogę powrotną zabytkowe autobusy, goszczące przez weekend w Szczecinie.

    SPA „Klonowica”. Foto: Błażej Sęk

    Organizatorzy imprezy:

    Tekst: Robert Łubiński


    Powrót do podstrony "Obchody"
    Powrót do strony głównej serwisu

    Opracowanie: Robert Łubiński