125-lecie komunikacji miejskiej w Szczecinie

21 sierpnia 2004 r.

Dzień otwarty szczecińskiej komunikacji miejskiej

wystawa tramwajowa, z prawej bezpłatne autobusy specjalne jadące z Polic W związku z przypadającą w dniu 23.08.2004 roku 125. rocznicą uruchomienia komunikacji miejskiej w Szczecinie, w sobotę 21.08.2004 roku Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej, we współpracy z Urzędem Miejskim w Szczecinie, Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, Miejskim Zakładem Komunikacyjnym, Szczecińskim Przedsiębiorstwem Autobusowym "Klonowica", Szczecińskim Przedsiębiorstwem Autobusowym "Dąbie", Szczecińsko-Polickim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, Polskimi Kolejami Państwowymi oraz Szczecińską Agencją Artystyczną zorganizowało uroczyste obchody 125-lecia komunikacji miejskiej.

wystawa tramwajowa Obchody rozpoczęły się o godzinie 10.00 wystawami historycznego i współczesnego taboru tramwajowego i autobusowego, który można było oglądać do godziny 12.00. Tramwaje i autobusy prezentowane były w tym samym czasie w dwóch różnych miejscach - tabor tramwajowy wystawiony był na torach odstawczych w pobliżu zajezdni tramwajowej Pogodno, natomiast tabor autobusowy można było oglądać na terenie zajezdni autobusowej Klonowica. wystawa tramwajowa W godzinach 10-12 odbywało się także zwiedzanie obu zajezdni i poznawanie ich tajników "od kuchni". Zajezdnię Pogodno można było przy tym również zwiedzać z okien zabytkowego wagonu Bremen, który specjalnie w tym celu wykonywał cykliczne kursy wokół zajezdni. Dodatkowo jako dojazd na miejsce obchodów uruchomione zostały specjalne bezpłatne linie autobusowe i tramwajowe, dowożące na godzinę 10. uczestników z różnych miejsc Szczecina i Polic bezpośrednio do obu zajezdni. Z kolei pomiędzy obiema zajezdniami kursowała w tym czasie specjalna bezpłatna linia autobusowa, oznaczona numerem 125, za pomocą której można było sprawnie przemieścić się z jednego miejsca zwiedzania do drugiego.

skład wagonów historycznych Po zakończeniu zwiedzania odbyły się następujące po sobie ogólnodostępne przejazdy paradne - autobusowy i tramwajowy - po ulicach miasta. W paradach wzięły udział charakterystyczne typy autobusów i tramwajów, spotykane na ulicach Szczecina, dzięki czemu każdy mógł się przejechać swoim ulubionym autobusem czy tramwajem. historyczne lorki przebudowane z wagonów tramwajowych Najpierw odbyła się parada autobusowa, która o godzinie 12.10 wyruszyła z zajezdni Klonowica do centrum miasta, a stamtąd skierowała się przez Niebuszewo do przystanku kolejowego Szczecin Łękno, gdzie tuż po przyjeździe parady zaplanowana została dla uczestników obchodów kolejna niecodzienna atrakcja. Otóż pomiędzy jednym i drugim przejazdem paradnym uruchomiony został bezpłatny pociąg specjalny ze Szczecina do Polic i z powrotem (ruch pasażerski na tej linii kolejowej został zawieszony 01.10.2002 r.). W Policach natomiast w trakcie niemal godzinnego postoju pociągu była możliwość nieodpłatnego przejazdu historycznymi autobusami po mieście. W tym celu dwa autobusy - Jelcz "ogórek" oraz Ikarus 160P - wykonały sprzed dworca kilka kursów okrężnych ulicami miasta.

powrót z wystawy do zajezdni Po przyjeździe pociągu specjalnego z Polic na Dworzec Główny w Szczecinie, rozpoczęła się z kolei parada tramwajowa, która o umówionej porze wyruszyła z pętli Pomorzany, by zajechać przed dworzec tuż po przyjeździe pociągu. wystawa autobusowa Po przejściu uczestników obchodów z pociągu do tramwajów, parada ruszyła w kierunku Lasu Arkońskiego, ponownie wzbudzając zdziwienie przechodniów. Obie parady były pilotowane przez pojazdy Policji oraz Nadzoru Ruchu, dzięki czemu przejazd parady przez newralgiczne skrzyżowania w mieście mógł odbywać się sprawnie i bez zakłóceń. Obchody zakończyły się o godz. 16.00 festynem "z tramwajami w tle" na pętli tramwajowej Las Arkoński, który rozpoczął się tuż po przyjeździe parady tramwajowej na pętlę.

W obchodach 125-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie wzięły udział tłumy gości, którzy z dużym zaciekawieniem oglądali zakamarki obu zajezdni i zasiadali (zwłaszcza najmłodsi uczestnicy obchodów) w kabinach prezentowanych tam tramwajów i autobusów, a potem wszyscy z ochotą wzięli udział w przygotowanych przejazdach specjalnych. Mamy nadzieję, że impreza spodobała się uczestnikom, także dzięki dopisującej wtedy ładnej pogodzie. historyczna Nysa będąca w trakcie remontu kapitalnego

Poniżej podajemy szczegółowy program obchodów:

Część I - zwiedzanie zajezdni oraz taboru

przyjazd parady autobusowej na Łękno Część II - przejazdy paradne

pociąg specjalny na przystanku Łękno

Trasa parady autobusowej:
parada tramwajowa w gotowości do wyjazdu Zajezdnia Klonowica - Klonowica - Wernyhory - Reduty Ordona - Łukasińskiego - Taczaka - 26 Kwietnia - Krzywoustego - Plac Kościuszki - Aleja Piastów - Narutowicza - Aleja 3 Maja - Plac Brama Portowa - Plac Zwycięstwa - Aleja Wojska Polskiego - Plac Zgody - Aleja Wojska Polskiego - Plac Sprzymierzonych - Aleja Piłsudskiego - Plac Odrodzenia - Aleja Piłsudskiego - Plac Grunwaldzki - Aleja Jedności Narodowej - Felczaka - Aleja Wojska Polskiego - Jasienicy - Przystanek PKP Łękno tramwaje na festynie

Trasa kursów Jelcza "ogórka" (Jelcz 043, nr tab. 601) oraz Ikarusa 160P po Policach:
Batorego (dworzec kolejowy) - Szkolna - Słoneczna - Kołłątaja - Mazurska - Piłsudskiego - Siedlecka - Grunwaldzka - Batorego (dworzec kolejowy)

Trasa parady tramwajowej:
Dworzec Główny PKP - Kolumba - Plac Grodnicki - Nowa - Plac Tobrucki - Dworcowa - Aleja Niepodległości - Plac Brama Portowa - Aleja Niepodległości - Plac Żołnierza Polskiego - Plac Rodła - Aleja Wyzwolenia - Plac Witosa - Aleja Wyzwolenia - Rondo Giedroycia - Aleja Wyzwolenia - Krasińskiego - Niemierzyńska - Arkońska - Las Arkoński

Foto: Magdalena Murawska, Jacek Kalicki, Olaf Skrzymowski, Tomasz Tokarzewski


Powrót do podstrony "Obchody"
Powrót do strony głównej serwisu

Opracowanie: Robert Łubiński